Jak zaksięgować pożyczkę?
Przedsiębiorcy nierzadko zmuszeni są korzystać z pomocy finansowej, jaką oferują inne firmy. Zaciągane przez nich pożyczki – czy to na inwestycje, czy na spłatę innych zadłużeń – muszą zostać zapisane w księgach rachunkowych. Jak zaksięgować pożyczkę otrzymaną w pozabankowej instytucji pożyczkowej?
Księgowanie pożyczki – dlaczego to ważne?
Dodatkowe środki finansowe, które na drodze pożyczki uzyskała firma, muszą zostać zaksięgowane z kilku powodów. Przede wszystkim pozwala to na bieżącą kontrolę wielkości zadłużenia oraz w razie potrzeby zapewnia szybki dostęp do informacji o obowiązujących terminach spłaty. Ponadto zobowiązanie w postaci pożyczki wiąże się także z konsekwencjami podatkowymi. W związku z pozyskaniem aktywów pieniężnych w celu gospodarczego wykorzystania firma musi ponieść także koszty związane z udzieleniem jej pożyczki – wynikają one m.in. z prowizji czy opłat dodatkowych, ale także z oprocentowania, które dla pożyczkobiorcy oznacza koszt, a z perspektywy pożyczkodawcy jest przychodem. Trzeba pamiętać, że za wszystkie koszty związane z udzieleniem przedsiębiorcy pożyczki prywatna firma pożyczkowa wystawia faktury, co świadczy o jej uczciwości i profesjonalizmie. Koszty z takiej faktury za usługi finansowej (odsetki, prowizje, i inne opłaty) możemy zaliczyć w poczet kosztów.
Wskazówki, jak zaksięgować pożyczkę
Zobowiązania z tytułu zaciągniętej pożyczki należy zapisać w księgach rachunkowych, w ciągu roku, w wartości nominalnej, a więc równej zadłużeniu. Zapis ma postać Wn konto 13-0 „Rachunek bieżący” oraz Ma konto 24 „Pozostałe rozrachunki”. Dokładny sposób ewidencji zależy od konkretnego przeznaczenia środków finansowych. Na dzień bilansowy wykazuje się natomiast pożyczkę w kwocie wymagającej zapłaty, czyli wraz z uwzględnieniem odsetek. W bilansie pożyczki długoterminowe należy wykazywać w wierszu B. II. 2a, a pożyczki krótkoterminowe w wierszu B. III. 2a – dotyczy to zobowiązań o dowolnym przeznaczeniu.
Dodatkowe finansowanie często okazuje się niezbędne dla płynności finansowej czy możliwości rozwoju firmy. Ich prawidłowe księgowanie jest tak samo ważne, jak ewidencja innych przychodów oraz kosztów prowadzenia działalności.